Middelheimmuseum pakt uit met topwerk

Het Middelheimmuseum breidt zijn collectie uit met een belangrijk kunstwerk: Diamond Shaped Room with Yellow Light van de Amerikaanse kunstenaar Bruce Nauman. Het werk wordt aan het publiek voorgesteld als sleutelwerk in de tentoonstelling Experience Traps, die opent op 1 juni als onderdeel van het culturele stadsfestival Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert.

Nauman is een kunstenaar die alom bekendstaat als een van de peetvaders van de westerse hedendaagse kunst. Zijn invloed op de kunstenaars van de volgende generaties wereldwijd, kan nauwelijks overschat worden. Dankzij het volgehouden geduld, de intensieve samenwerking met privé partners en de vastberadenheid van alle betrokkenen, zijn we ontzettend fier dat we vandaag kunnen zeggen dat dit werk - een pièce unique van een hedendaagse klassieker - deel uitmaakt van de collectie. Op deze manier blijft de collectie relevant voor de bezoeker vandaag en voor de komende generaties.

Amerikaans kunstenaar, pionier en voorbode

Bruce Nauman (°1941, US) pioniert sinds de jaren ’60 op het gebied van elektronische media, installaties, videokunst, sculptuur en neonwerken. Centraal in het werk van Nauman staat het 'mens-zijn', dat hij op een rigoureuze en systematische manier onderzoekt. Dat doet hij met bijzondere aandacht voor de relatie van het menselijk lichaam tot zijn omgeving en de organisatie en controle van (sociaal) gedrag.

Diamond Shaped Room with Yellow Light, 1986-1990/2018

Het werk werd in de jaren ’80 gemaakt voor een tentoonstelling in de publieke ruimte. In 1990 verdween het daar en sindsdien is het werk niet meer tentoongesteld. Voor de Middelheimcollectie installeert de kunstenaar het werk opnieuw, en ditmaal voorgoed. Het werk van Nauman is in alle belangrijke hedendaagse kunstmusea vertegenwoordigd, maar zijn openluchtwerk is, vooral binnen Europese publieke collecties, uiterst zeldzaam.  

Nauman omschrijft de ruimte als ongastvrij. Maar hij plaatst het werk op zo’n opvallende locatie dat je toch wordt aangespoord om het werk te betreden. Ook binnen wacht een tegenstrijdige situatie: de moeite die je moest doen om het werk te betreden, wordt ‘beloond’ met een desoriënterende ervaring. Aan de andere kant deed iemand misschien hetzelfde. Toch lijkt echt contact onmogelijk. De omgeving is strak gecontroleerd door de kunstenaar. Hij vraagt onze medewerking, maar staat vervolgens heel weinig inbreng van de bezoeker toe. Het werk lijkt een val, een Experience Trap. Zo confronteert hij ons met onze hoop en verwachtingen, en met de invloed die we denken te (moeten of mogen) hebben.  

Beelden van de installatie kan u hier bekijken.